علیرضا آقایی:
رکن اصلی نمایش حرکت است
دوره آموزش «کارگردانی نمایش عروسکی» با حضور علیرضا آقایی برای مربیان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان کرمان برگزار شد.
به گزارش روابطعمومی ادارهکل کانون استان کرمان، دوره آموزش دو روزه «کارگردانی نمایش عروسکی» ۳ و ۴ آبان ۱۴۰۱ و با تدریس علیرضا آقایی نویسنده، کارگردان، انیماتور، داور جشنوارههای بینالمللی ... و کارشناس هنری کانون استان ایلام برای مربیان علاقهمند به نمایش عروسکی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان کرمان برگزار شد.
بنابر این خبر، در این دوره آموزش حضوری که از سوی آفرینشهای هنری و آموزش و پژوهش کانون استان تدارک دیده شده بود، علیرضا آقایی ابتدا تئاتر خلاق را به «نمایشبازی»، «بازی نمایشی» و «نمایش خلاق» دستهبندی کرد و گفت: بچهها عاشق معجزه، تبدیل و دگرگونی هستند. رکن اساسی تئاتر حرکت است و در کار کودک به ویژه خردسال تخیل، اعجاز و سادگی و تعامل ویژگیهای اصلی را تشکیل میدهند.
وی درباره تفاوت تئاتر و نمایش بیان کرد: تئاتر ساختار دراماتیک، نمایشنامه، کارگردان، بازیگر و برنامهریزی دارد در حالی که نمایش به معنای عرضه کردن و نشان دادن است و هر نمایشی تئاتر نیست.
آقایی در بخش کارگردانی تشریح کرد: یک کارگردان خوب در جایگاه دانای کل به نمایش شکل میدهد و همه چیز را هدایت و به یک اثر هنری دست پیدا میکند. کارگردان وظیفه تهیه، تدارک و کارعملی با بازیگران را برعهده دارد.
کارشناس دوره آموزش کارگردانی نمایش عروسکی در روند تهیه یک نمایش بحث انتخاب متن، تجزیه، تحلیل و پرداخت آن را مطرح و انتخاب شیوه اجرا و انواع آن را تشریح کرد.
همچنین نمایشنامهخوانی و دورخوانی متن نمایش به عنوان روشی برای ویرایش متن، مطلب بعدی این دوره آموزش بود و در ادامه کار روی دیالوگها، پیراستن متن و مرور به تفصیل توضیح داده شد.
آقایی میزانسن را همه عوامل دیداری و شنیداری که روی صحنه تغییر موقعیت میدهند معرفی و توصیه کرد: بعد از طراحی حرکات و اجرا، بهتر است یک بار نمایش فیلمبرداری و با دور تند مشاهده شود تا توازن میزانسن برای کارگردان به دست آید.
علیرضا آقایی با یادآوری اینکه پایان هیچ کار کودکی نباید غمگین باشد و فانتزی کودک باید علت و معلول داشته باشد، انواع شیوه اجرا را به «عروسکی»، «زنده»، «عروسکی- زنده» و تلفیقی تقسیمبندی کرد و افزود: وقتی نمایشی کاراکترهای زیاد، فانتزی، اعجاز، اغراق و حرکتهای سخت دارد بهتر است از شیوه عروسکی استفاده شود.
روز دوم این دوره آموزش به صورت کارگاهی و عملی با گروهبندی، انتخاب متن، کارکترها، طرح داستان، تمرین نقشها، انتخاب شیوه اجرا و اجرای نهایی به پایان یافت.