همزمان با هفته بسیج؛
روایت زندگی ققنوس دفاع مقدس بازخوانی شد
کتاب «آینه در آتش» روایتی از زندگی شهید «علی عرب» نوشته فاطمه جعفرزاده مورد نقد و بررسی قرار گرفت.
به گزارش روابطعمومی ادارهکل کانون استان کرمان، نشست روایتگری کتابهای دفاع مقدس با بررسی کتاب «آینه در آتش» روایتی از زندگی نوجوان شهید «علی عرب» یکی از شهدای شاخص سال ۱۴۰۱ و معروف به ققنوس دفاع مقدس با حضور سرپرست، کارشناسان و مربیان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان کرمان و فاطمه جعفرزاده نویسنده کتاب تشکیل شد.
بنابر این خبر، در ابتدای این نشست که ۷ آذر ۱۴۰۱ تشکیل شد فاطمه جعفرزاده مربی، کارشناس، معاون فرهنگی بازنشسته و مولف کتاب «آیینه در آتش» بیان کرد: در رابطه با شهدا معمولا محسنات و جنبههای معنوی حضور آنها در جبهه از زبان خانواده و اطرافیان مطرح میشود و این انتخاب از شهید شخصیتی دستنیافتنی و معصوم میسازد و باعث میشود مخاطب امروز رسیدن به مقام شهدا را محال و دور از ذهن بپندارد.
وی همچنین فضای جبهه و هشت سال دفاع مقدس را فضای ویژه و با پتانسیلی دانست که در آن جوانها راه صد ساله را یک شبه طی میکردند و افزود: این محیط و شرایط غیر معمول و مجاورت افراد با آن شخصیتهای بزرگ و مشابهی را ساخته است. شخصیتهایی که اگر در این فضای معنوی قرار نمیگرفتند به این مرحله از کمال نمیرسیدند.
سمیه یاوری کارشناس آفرینشهای ادبی کانون استان هم در کنار دیگر موارد مطرح شده از سوی دیگر کارشناسان عنوان کرد: از آنجا که ساختار روایی متن کتاب «آینه در آتش» دارای نظم تقویمی است و نثر سادهای دارد و شتاب مثبت روایت، ۱۶ سال زندگی شهید را در یک ساعت برای مخاطب کمحوصله امروزی قابل خواندن کرده است، مناسب مخاطب نوجوان است و ارتباط با کتاب را برای او میسر میسازد.
یاوری در ادامه گفت: بسامد اتفاقات غیر از لحظه شهادت مفرد بوده و یک بار به آنها پرداخته شده است و تکرار لحظه شهادت در روایت کتاب میتواند تاکیدی بر نامگذاری شهید علی عرب به ققنوس دفاع مقدس و تاثیرگذاری آن لحظه ویژه باشد.
فاطمه جعفرزاده با اشاره به اینکه ما برای نسلهای آینده مینویسیم گفت: از هر تغییری که به متن کتاب کمک کند تا آیندگان برداشت و دریافت دقیق و روشنی از وقایع گذشته داشته باشند استقبال میکنم و در ویرایش بعدی از آن استفاده میکنم.
نویسنده کتاب «آینه در آتش» در پایان اضافه کرد: معمولا افرادی که از نزدیک با یک شهید در ارتباط بودند حساسیت خاصی روی روایت مستند و واقعی بودن آن دارند و این گاهی دست نویسنده را برای پرداخت داستانی و رعایت موارد فنی داستان میبندد.